Fredrikstad
Sanitetsforening

Fredrikstad Sanitetsforening ble stiftet 9. juni 1905 og har vært en del av Fredrikstads nærmiljø i over 100 år. Fredrikstad Sanitetsforening har et eget hus i J.N. Jacobsens gate 20, like ved domkirken i Fredrikstad.

Vi er tilsluttet Norske Kvinners Sanitetsforening, Norges største kvinneorganisasjon.

Fredrikstad Sanitetsforeningen Norske Kvinners Sanitetsforening Carlos Rollan Arkitektur Interiør Fotograf - Julemarked Håndtverk Håndlaget

Norske Kvinners Sanitetsforening

I de små ting frihet
I de store ting enighet
I alle ting kjærlighet

• Norske Kvinners Sanitetsforening har siden etableringen i 1896 arbeidet for dem som trenger bistand i samfunnet og rettet den frivillige innsatsen der behovet er størst. Årlig bidrar organisasjonen med betydelige beløp til lokale formål og forvalter 20 – 25 millioner kroner til forsknings- og utviklingsprosjekter innen kvinners helse og livsvilkår. Pengene vi får inn går til kvinnehelse, arbeid med psykisk helse, forskning på kvinnehelse.

— Les mer på ww.sanitetskvinnene.no

• Fredrikstad Sanitetsforening ble stiftet i de dramatiske junidagene i 1905. Den gangen var hovedoppgaven å ruste ut feltsykehus i tilfelle krig mot Sverige. Siden ble det mye mer. Sanitetskvinnene opprettet lasarett under spanskesyken, ga hjelp til trengende familier, sendte tuberkuløse barn til behandling, delte ut «svenskesuppe» under krigen, drev barnehage og helsestasjon for spedbarnskontroll.

Fredrikstad Sanitetsforening har vært en del av Fredrikstads nærmiljø i over 100 år. I dag er vårt motto “Omsorg i nærmiljø”. Vi bidrar med gaver og støtte til ulike tiltak der det offentlige systemet ikke dekker. Dette gjelder bla. psykiske lidelser, barn og unge, eller tiltak innen eldreomsorgen.

Vi har en egen omsorgsberedskapsgruppe. Foreningen har avtale med Fredrikstad kommune om at omsorgsberedskapsgruppen kan bistå ved større uønskede hendelser, kriser og katastrofer. Og vi er medhjelpere når kommunen tilbyr influensavaksinering og lignende.

• Fredrikstad Sanitetsforening har eget hus i J.N. Jacobsens gate 20, bak domkirken i Fredrikstad. Huset vårt er et herskapshus fra 1920. Der foregår det fleste møtene våre. Det er ingen møteplikt, bare møtelyst. I tillegg til at vi selv bruker huset flittig leier vi ut til selskap og sammenkomster. Huset har plass til 40 personer.

— Les mer om våre selskapslokaler her

• Styret 2024-2025 består av:

Berit Synnøve Stene - leder
    Gro Susan Antonsen — nestleder
    Trine Bjørnevaagen Jandal — kasserer
    Evy Bergljot Amundsen - sekretær
    Inger Karine Ambjørnsen — styremedlem
    Anne Nyegaard Mollestad - styremedlem
    Anne-Kari Lilleng - styremedlem
    Elisabeth Lyngås Nordbæk - varamedlem
    Bente Eiterå - varamedlem

• — Hjørgunn Gård:
    Østfolds tolv sanitetsforeninger eier og driver Hjørgunn Gård og Behandlingssenter i Fredrikstad. Hjørgunn gård ble i 1983 gitt til sanitetsforeningene som gave fra Hjørdis og Gunnar (Stabbur-) Nilsen. Hjørgunn Gård driver blant annet terapiridning for psykisk og fysisk funksjonshemmede. Fredrikstad Sanitetsforening bevilger årlig penger til driften av Hjørgunn Gård.

— Kvinnemedisinsk forskning:
    Norsk Kvinners Sanitetsforening bidrar hvert år med betydelige beløp til kvinnemedisinsk forskning og forskning til det beste for barn og unge. Fredrikstad Sanitetsforening bidrar med årlige beløp til foreningens sentrale forskningsfond.